HomeReferenties

Referenties

Soms is een referentie belangrijker dan foto's, en geven prospects van Blingking meer vertrouwen. André was één zo'n klant die ons werk zo waardeert, en erop stond om een referentie vanuit het hart te schrijven. Geniet van deze review, want André is een echte Alfa Romeo liefhebber.

De Alfsti 

You cannot be a true petrol head until you’ve owned an Alfa!

Deze uitspraak van Jeremy Clarkson gold zeker voor mijn jongen jaren waarin ik een groot aantal “echte” Alfa’s heb gehad. De GTV’s van eind 70 en begin 80, de geweldige GTV6, de Giulietta, de 75. Auto’s met veel karakter zoals ze dat noemen. Technisch briljant. Achterwiel aandrijving, transaxle voor de gewichtsverdeling, Dion-as, zelfs de schijfremmen zaten achter niet in de wielen. De echte liefhebber begrijpt de voordelen van al dit moois. Het design was Italiaans fraai en vaak gedurfd. Maar er was ook de “andere kant” van dit karakter: de GTV’s van eind 70 roestten onder je kont vandaan, de transaxle zorgde voor een idioot schakelmechanisme en een aandrijfas die niet helemaal was opgewassen tegen het altijd draaien van het toerental van de motor. 

Mooie design dozen

Alfa’s waren voor mensen die van Auto’s en Autorijden hielden. Voor de “ik moet gewoon van A naar B” brigade waren het slechte auto’s. Helaas veranderde dit toen Fiat de boel overnam in de jaren 80. Alfa’s werden “mooie design dozen” op Fiat onderstellen. Voorwielaangedreven troep. Bijvoorbeeld de 156, 159 en bovenal de Brera waren briljant mooie auto’s…maar technisch en qua beleving de naam absoluut niet waardig. Ik heb zelden zo’n teleurstelling gehad als toen ik in de nieuwe Brera ging proefrijden. Ik was verliefd op de auto, het design, het interieur, alles…en dan rijdt het als een onderstuurde vrachtwagen. Heel jammer!

Ik zag het licht weer toen de 8C uitkwam. Ik denk nog steeds 1 van de mooiste auto’s ooit gebouwd…maar eerlijk gezegd geen Alfa…een hele mooie doos, nu gelukkig op Maserati/Ferrari technologie. Een limited edition voor de happy few. De 4C was een heel ander verhaal. Ik was direct verliefd en het was een ECHTE Alfa: bizar fraai design, technisch briljant, anders dan al het andere…en ook dat “karakter” dat je veel voor lief moet nemen: de voorklep kan niet open, de passagier kan niet langer dan 1,85m zijn, het dashboard is de overtreffende trap van minimalistisch, de verwarmingsknoppen komen volgens mij uit een 2CV, de radio uit de jaren 90 etc…en dat alles maakt het zo mooi. Om maar met een quote van Clarkson af te sluiten uit een test waarin hij op zijn geheel eigen wijze de auto volledig afkraakt:

I’ve driven a few vehicles over the years that made me happy but none of them even gets close to this. It’s a wonderful little package of deep, deep joy.

De Alfa Romeo 4C

Ik kwam in aanraking met “mijn” 4C toen ik uitgenodigd werd door Autohuis om proef te komen rijden in de toen nieuwe Giulia QV, een 510pk fraaie sedan…maar geen Alfa…zelfs niet qua design. Er zijn veel meer merken die idioot veel pks in sedans lepelen. Dat trekt een bepaald publiek aan “die van mij kan veel harder dan die van jou”. Als dat je opwindt, prima. Maar het heeft geen karakter. Alleen aan de voorzijde is de Giulia als echte Alfa te herkennen. Van opzij of van achteren kan het net zo goed de volgende 3serie zijn…saai.

Niet vies van pks reed ik toen zelf in een Nissan GT-R. Een heeel lelijke auto maar technisch briljant. Nog steeds technisch de meest bizarre auto die ik ooit gereden heb. De Giulia kwam op dat terrein niet in de buurt…kortom een saaie 3serie die technisch niet in de buurt kwam van mijn huidige auto.

Echter stond bij Autohuis toen ook een 4C CPZ edition. Een serie van 20 speciaal voor Circuit Park Zandvoort als Track edition uitgebracht. Daar moest ik natuurlijk ook even in rijden…en was direct verkocht…de beleving is uniek, het geluid, de onbekrachtigde besturing, de extreme stijfheid van het carbon chassis. I.t.t. de Giulia QV (en de GT-R) een auto die je met je hart beschrijft, niet in cijfertjes met je hoofd. Ze is nu bijna 4 jaar oud en nog steeds zoek ik excuses om ermee te gaan rijden!

Ervaring met Blingking

Helaas is het ook een auto waarin je veel last hebt van bumperklevers…op de voorbumper. Dit in combinatie met de Alfa rode lak die net iets beter is dan waterverf, levert veel steenslagschade op. Toen ik ook nog bij een straatjekeeractie achter een betonnen paaltje aantikte en er wat verf afviel, heb ik Edwin gebeld voor een schoonheidsbehandeling voor mijn grote liefde.

Ik heb Edwin jaren geleden in Almere voor het eerst ontmoet toen er een paar parkeerdeukjes uit mijn Maserati gehaald moesten worden. Omdat ik toen al onder de indruk was van zijn vakmanschap en “90% bestaat niet” houding, zocht ik hem weer op. Erg leuk om van hem te horen dat de actie met de Maserati hem mede op het idee had gebracht voor het huidige Blingking!

Adembenemend resultaat 

Ik wilde de voorbumper en kap overgespoten hebben vanwege de steenslag. De kleine schade achter weggewerkt. De voorbumper en kap in de Paint Protection Folie tegen de bumperklevers en de hele auto een polijst en Modesta glasscoating behandeling. Het resultaat is adembenemend. De auto is fraaier dan nieuw! En het spreekt voor Edwin dat dat niet alleen oppervlakkig is, laat ik een paar voorbeelden geven van zaken die ongevraagd gedaan zijn:

  • Het chassisdeel achter de voorbumper (dat zie je dus alleen als je met veel moeite door de grill heen kijkt) is deels gespoten en volledig gepoetst en gecoat.
  • De achternaven (binnenzijde schijfremmen) zijn gespoten “want die waren wat roestig”.
  • De voorruit is gepolijst en in de coating gezet.
  • De wielkasten zijn schoongemaakt en de remklauwen gepoetst en gecoat.

Deze professionaliteit opgeteld bij het feit dat je zakendoet met een zeer vriendelijk, correct en zelfs wat bescheiden mooi mens maakt de Blingking ervaring af. Ik kan deze winkel niet hoog genoeg aanprijzen!

Modesta BC04 en BC05 coating Porsche 911 Targa 4S

Detailing en restyling Aston Martin Vanquish

Onze eerdere projecten

Wij hebben al vele autobezitters mogen verblijden met een ultra glanzend eindresultaat en weten immers van hen dat de ongeëvenaarde bescherming geen loze belofte is.

Bekijken

Bezoek onze studio voor meer informatie

Wij geven u graag advies aangaande de mogelijkheden. In onze studio in de Blaricummermeent vertellen wij u graag meer over onze producten en behandelmethodes.

Contact opnemen